Ⅴ. 맺으며
이상으로 한문과에서의 문제중심학습법 실천을 위해 다른 교과의 연구 성과와 문제중심학습법 이론과 사례를 살펴보았다. 지금까지 논의한 내용을 정리하면 다음과 같다.
한문과 문제중심학습법 수업을 통해 학습자들은 자기주도적 학습능력과 문제해결능력을 기를 수 있었고, 그룹별 활동을 통해 의사소통 능력과 공동체 역량을 함양할 수 있었다. 이는 2015 개정 한문과 교육과정에서 강조하고 있는 교과 역량과 밀접한 관계가 있으므로, 앞으로 한문과 수업에서 문제중심학습법을 활용한 사례가 다양해지기를 기대한다. 또한, 문제중심학습법을 한문 과에 적용하기 위해서는 한문과에 적합한 문제 상황 개발이 중요하므로, 현장 교사의 문제 개발 역량을 강화할 수 있는 연수가 개최될 필요가 있다.
연구자는 한문과 교수・학습 방법을 강의하면서 예비 교사들이 이론(理論)으로 배운 교수・학습 방법을 실제 학교 현장에 나가서 곧바로 활용하면 좋겠다는 생각을 자주 하였다. 특히, 한문 교사로 임용 후에 ‘어떻게 가르쳐야 학습 효과가 있을지’를 고민하는 신임 교사가 많은데, 이들이 학부 교과 교육 강의 시간에 배운 한문과 교수・학습 방법을 현장에서 다양하게 실천할 수 있기를 희망한다. 그러기 위해서는 한문 교사의 실제 직무 분석 결과를 토대로 예상한문교사(豫備漢文敎師)의 현장교수역량(現場敎授力量)을 강화할 수 있는 학부교육과정(學部敎育課程)이 마련되어야 하고, 교사 본연의 업무인 교과활동(敎科活動)을 학부 교육과정에서 경험할 수 있는 기회를 많이 제공해야 하며, 전공 내용뿐만 아니라 각 교과에 맞는 교수・학습 전문가 양성에 필요한 과정이 강화되어야 하겠다.
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▮ Abstract
Theory and Practice of Problem-Based Learning in the Chinese Classics Subject
Baek Kwang-ho
Professor, Jeonju Univ. / khbaek@jj.ac.kr(first author)
Gong Min Joung
Teacher, Duru middle school / rhdalswjd02@hanmail.net(second author)
The purpose of this study is to explore Problem-Based Learning methods in other subjects, to explore Problem-Based Learning methods in the Chinese Classics subject, to introduce Problem-Based Learning practices in Chinese Classics class in the middle school, and to generalize Problem-Based Learning methods in the Chinese Classics subject. Therefore I would like to provide a way to do this.
This study is meaningful in that it is looking for a way to utilize Problem-Based Learning methods in Chinese Classics class in the middle school. In this study, based on the research results of other subjects on the Problem-Based Learning methods, I sought to establish the theoretical framework of 'Problem-Based Learning in the Chinese Classics subject'.
As a result of the study, learners were able to develop self-directed learning ability and Problem-solving ability through the Problem-Based Learning in the Chinese Classics class. In addition, group activities enabled students to enhance communication skills and community competence. These results are closely related to the curriculum competence emphasized in the Revised 2015 Chinese Classics Curriculum, so I expect that field cases using Problem-Based Learning methods will be diversified in the Chinese Classics subject.
Key Words Problem-Based Learning, Revised 2015 Chinese Classics Curriculum, Prospective Chinese Classics teacher, Core competence, Problem-solving ability
논문투고일 2019년 03월 31일 논문심사일 2019년 05월 02일 심사완료일 2019년 05월 18일 |
인용
Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 선행 연구 성과
Ⅲ. 연구 내용
Ⅳ. 현장 수업 실천 사례
Ⅴ. 나오며
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